A menyasszony ünnepe

A menyasszony ünnepe

Az esküvők sok képzőművészt megihlettek már történelmünk során. Ez nem meglepő, hiszen életünk egyik legszebb és egyben legmeghatározóbb pillanatáról beszélünk. Ezek a művészi "lenyomatok" hűen mesélnek a pillanatok történéseiről és az érzelmek apró, olykor felkavaró rezdüléseiről. Az alkotók számára az esküvő nem csupán egy szimpla témaválasztás volt. Az egyedi megfogalmazások révén a festőművészek lehetőséget kaptak arra, hogy a hozzáértő kezek megmutathassák tehetségüket, kitűnjenek bravúros technikai tudásukkal, látásmódjukkal, s mind ezt egy igazán ősi hagyományokra épülő témán belül szemléltethessék. Bár az esküvői hagyományok régiónként és társadalmi osztályonként eltérőek, azonban a romantika és az ünneplés hangulata (általában) mindenhol változatlan. Cikksorozatunk első része a művészet világába kalauzol. Vágjunk is bele!


Edmund Blair Leighton, A menyasszony ünnepe (1920)


Edmund Blair Leighton, The Wedding Register, 1920, Bristol City Museum and Art Gallery, Bristol


Edmund Blair Leighton a XIX. század egyik kiemelkedő brit képzőművésze volt. A művészet iránti érdeklődése elég hamar megmutatkozott. 15 évesen hátrahagyva addigi tanulmányait egy teakereskedő mellé szegődött, de tudván, hogy célja a festészet, esti órákat vett South Kensington-ban, majd a londoni Newman Street-i Heatherley's School-ban. 21 évesen belépett a Royal Academy Schools-ba, amely kiváló alapokat és fejlődést biztosíthatott az ifjú Leighton számára. Kezdeti munkái monokróm illusztrációk voltak, első festményét a Királyi Akadémián állították ki, ami 200 fontért kelt el. Hamar felhagyott a monokróm és fekete-fehér illusztrációkkal, karrierje hátralévő részében olajfestményeken dolgozott.  

Festményei többnyire romantikus vagy lovagias (történelmi) törekvéseket ábrázolnak, szentimentális és nosztalgikus megfogalmazásban. Az elkészült olajképei részletekben gazdagok, hűen és dekoratívan ábrázolják a cselekményeket, mint témát. Bár Leighton sohasem lett a Királyi Akadémia tagja, de több mint negyven éven át állított ki ott.

A festmény a házasságkötés egy kiragadott jelenetét, az anyakönyv aláírásának pillanatát ábrázolja. Mint minden esküvőnél, a kiemelt figyelem itt is a menyasszonyon van, aki egyben az ábrázolás központi alakjaként szerepel a képen. Köré szerveződnek a többi jelenlévők: a tisztviselő, a vőlegény és a friss házaspár családja, így alkotva egy kiegyensúlyozott kompozíciós keretet.
A képnek van egy éteri, emelkedett érzelmeket árasztó hangulata, amit tovább erősít az ablakon átszűrődő napfény, melegséggel megtöltve az egyébként félhomályban lévő belső teret. A fény hatására a hófehér menyasszonyi ruha szinte irizáló ábrázolása és az azt körülvevő finom fátyol légiessége még tovább hangsúlyozzák a mennyei ragyogást. A festmény játékos fény-árnyék használatával teremti meg Leighton a részvevők kiemelésének hangsúlyozását és azok egymás közti kapcsolatát. Leighton kitűnő érzékenységére vall, hogy mesterien közvetíti egyéni alkotói kifejezésmódját és ennek köszönhetően a kép egy nyugodt, bensőséges hangulatot áraszt ellentétben a kor festészetére mindinkább jellemző drámai és grandiózus megfogalmazásaival szemben.



Eljegyeztek? Mennyi idő elteltével fogjatok hozzá az esküvőszervezéshez és melyek az első lépései?
Eljegyzés
Eljegyeztek? Mennyi idő elteltével fogjatok hozzá az esküvőszervezéshez és melyek az első lépései?

3 éve

Az eljegyzés után csábító lehet, hogy egyből elmerültök az esküvőszervezés…

Elolvasom
Valami régi, valami új, valami kölcsönzött, valami kék...